Historie

Van de introductie van het eerste (auto)rijbewijsvrije voertuig in 1975 tot en met het innovatieve assortiment in 2010 en 2011. Van de geboorte van het bedrijf AIXAM in 1983 tot en met de komst van het merk MEGA. 

Hieronder op chronologische volgorde de belangrijkste wapenfeiten in de geschiedenis van het merk AIXAM en het concern AIXAM-MEGA. 

1975 

 

1977 

1975Creatie van het eerste voertuig zonder rijbewijs (Arola)   1977Benzinemotor en een fietsstuur…

1978

 

1980

1978

De driewieler wordt vervangen door een vierwieler en het fietsstuur wordt een autostuur…

  1980…deuren die dicht kunnen…

1981

 

1982

1981

De materialen van de carrosserie worden steviger en er komen koplampen…

  1982

…richtingaanwijzers…

1983

 

1984

Logo Aixam

OPRICHTING VAN AIXAM

 OVERNAME VAN AROLA.

  1984

EERSTE AIXAM ZONDER RIJBEWIJS

Het eerste 45 km voertuig krijgt de naam: 325 D.

1988

 

1989

SUCCES FRONTALE CRASHTEST

AIXAM is de eerste fabrikant van brommobielen die met succes slaagt voor de frontale crashtest (norm automobielen) hoewel dit wettelijk niet is verplicht. AIXAM intensiveert het beleid om zo veilig mogelijke voertuigen te fabriceren.

 

Introductie van een nieuw assortiment ‘zware’ brommobielen: 75 km per uur en 500 cm³-motor.

Deze 'zware' brommobielen worden niet in Nederland op de markt gebracht.

1991

 

1992

DE EERSTE TWEECILINDER 

AIXAM is het eerste merk van rijbewijsloze voertuigen dat een tweecilinder motor introduceert.

 

logo megaONTSTAAN VAN MEGA
Uitbreiding van de activiteiten van de onderneming waarbij MEGA een nieuw Frans automerk wordt. In de beginjaren bouwt MEGA sportwagens waarmee tal van prijzen worden behaald, o.a. tweede plaats Parijs-Dakar.

1992

 

1996

Mega TrackMEGA TRACK
Introductie van een prestigieus model: 395 PK - V12-motor Mercedes.
  Monte carloMEGA MONTE-CARLO
Overname van de fabriek MONTE-CARLO AUTOMOBILE leidt tot de ontwikkeling van een nieuwe exclusieve sportwagen. 

1997

 

2000

1997AIXAM REVOLUTION
Introductie van een nieuwe brommobiel waarbij VEILIGHEID voorop staat. Voortaan worden botsproeven van opzij en achter succesvol uitgevoerd. 
  2000AIXAM EVOLUTION
Een nieuw assortiment met nieuwe kleuren en nieuwe uitrustingen.

2002

 

2003

2002DE GROOTSTE BROMMOBIEL OP DE MARKT         Aixam geeft al haar brommobielen grotere afmetingen  en blijft binnen de Europese wet. Ook worden de Pick-up en de Minivan gelanceerd.

  fourgonMEGA
Introductie van een licht bedrijfsvoertuig.

2004

 

2005

2004Na de AIXAM Revolution in 1997
en de AIXAM Evolution in 2000, introduceert het concern de AIXAM INNOVATIE, brommobielen met een geheel nieuwe vormgeving. 
  ScoutySCOUTY
Introductie van de eerste brommobiel in cabrio-uitvoering. Het dak kan eenvoudig worden verwijderd en worden opgeslagen in de kofferruimte.

2006

 

2006

Scouty RSCOUTY R
Introductie van een nog sportievere cabriolet SCOUTY.
 

CrosslineMONDIAL   CROSSLINE, het SUV-achtige model, werd al direct door de ANWB Kampioen  uitgeroepen tot beste brommobiel op de markt.

2006

 

2007

multitruckNieuwe MULTITRUCK
Nog comfortabeler, gebruiksvriendelijker en stiller is de MEGA Multitruck, ook met elektromotor. De meest compacte en milieuvriendelijke  in de categorie lichte bedrijfsvoertuigen.
  a721sportA721 Sport
Het eerste sportmodel van AIXAM.

2008

 

2009

2008In het kader van het 25-jarig bestaan introduceert AIXAM een nieuw assortiment brommobielen: City en Roadline. De Crossline, SCOUTY R en Sport zijn gerestyled.   2009Aixam lanceert nieuwe versies Limited en City Sport.

2010

 

2010

2010Nieuwe logo's Aixam en Mega.   impulsionAssortiment Impuls
Introductie van het assortiment Impuls met de nieuwe modellen City en Crossline. Ze worden gekenmerkt door een ultramoderne styling met veel comfort en uitrustingen.

2011

 

2011

2010GTO
De GTO onderscheidt zich van alle andere brommobielen door een exclusief design en zeer sportieve kenmerken.
  2010Crossover
Opnieuw de allergrootste brommobiel op de markt. Een recordlengte van 3095 mm en een recordcapaciteit koffer (1200 liter!).


?